miércoles, 23 de diciembre de 2009

La crisi beneficia els mercats

La major part dels propietaris de les paradetes es mostren satisfets amb el nivell de vendes que han assolit durant l’últim any

Degut a la crisi econòmica que travessa el país, l’estalvi s’ha convertit en la filosofia de vida de gran part de la població.
La situació actual provoca que la despesa en els bens bàsics s’hagi reduït considerablement, i més encara en la compra de productes o serveis que no resulten indispensables. És aquest el motiu pel què cada vegada més hi ha un increment de la compra i del consum de les marques més barates, com són, per exemple, les marques blanques en el sector alimentari. Com a conseqüència d’aquest fenomen, les marques reconegudes veuen com progressivament disminueix el seu consum, i tot i el seu esforç continu per adaptar-se d’alguna manera a la nova situació, ja sigui mitjançant tècniques de comunicació externa publicitària com pot ser l’increment de la publicitat, del merchandatge o de la força de vendes, amb descomptes i ofertes especials, o amb altres mètodes, no aconsegueixen superar amb èxit el panorama que presenta el mercat.
I és amb l’esment d’aquesta paraula, mercat, quan ràpidament es pensa en aquells comerços en què ara es troba el vertader “mercat”. El mercat té diferents definicions, però és important entendre’l com el conjunt d’activitats de compra i venda de mercaderies dutes a terme per dues categories de subjectes econòmics, oferents i demandants. I actualment, la major activitat de compra i venda es troba en els “mercats”, aquells que amb una periodicitat establerta, ofereixen els seus productes a preus molt més assequibles per als qui són víctimes de la crisi actual.

Després d’uns mesos de recerca al voltant dels mercats de Catalunya, es pot observar que la crisi econòmica que arrossega el país des de fa aproximadament un any ha fet que les vendes en aquest sector incrementin. Les opinions dels diferents propietaris recauen en la mateixa conclusió: “Cada vegada més la gent es decanta per comprar en les paradetes, ja que els preus són més baixos i la qualitat no és tan diferent a la que ofereixen altres comerços”. A més, durant l’època de Nadal, en la que actualment ens trobem, tendim a comprar en aquests mercats, ja que l’ambientació i la il•luminació dels carrers convida a aquest tipus d’activitats encara que les condicions climatològiques no siguin les més favorables. El cas més destacable és la Fira de Santa Llúcia de Barcelona on es poden trobar tot tipus de paradetes destinades a la venda de productes de caire nadalenc.
Un dels mercats que ha vist més afavorida la seva situació ha estat el dels productes d’accessoris, complements i roba, atès que com ja s’ha comentat prèviament, el bens no considerats bàsics han estat exclosos de les compres habituals degut a la crisi. És per això, que aquest tipus de mercats han incrementat considerablement el nombre de visites i, sobretot, s’ha desprès dels tòpics que l’identificaven amb les classes més baixes de la societat.

Arribats a aquest punt, hi ha una pregunta que s’esdevé inevitable: Una vegada finalitzada la crisi, continuaran tenint tanta demanda els mercats o només es tracta d’una necessitat passatgera?

No hay comentarios:

Publicar un comentario